top of page
Forfatterens bildeMartine Torland

Betalt og ubetalt synlighet i Google – derfor bør du prioritere begge deler


Illustrasjon av søkefeltet i Google med teksten "Bli synlig i Google..."

Du har sikkert hørt de før. De utallige argumentene for hvorfor synlighet på Google er viktig for en bedrift: «ni av ti kjøpsreiser starter jo med et søk på Google». «Det hjelper ikke hvor bra nettsted du har hvis ikke noen finner det.» «Å investere i synlighet på Google er det samme å betale for hylleplass, bare på nett». Ja, lista er lang. Og du skjønner at dette er lurt. Men, holder det ikke å bare kjøpe noen søkeordsannonser? Trenger du virkelig organisk synlighet også?


SEO og SEM – hva er forskjellen?


Innenfor søkesfæren skiller vi mellom søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotormarkedsføring (SEM), som begge bygger på det samme prinsippet om å bruke søkeord for å drive trafikk til et nettsted. SEO og SEM har et felles mål om å sørge for at din bedrift havner øverst i resultatlisten når noen skriver inn et ord eller en setning som er relevant for det du tilbyr i søkefeltet i Google.


Forskjellen er måten denne synligheten blir skapt på.


SEO er arbeidet med de tre faktorene som muliggjør synlighet øverst i den ubetalte delen av resultatlisten – søkeordstilpasset innhold, lenkebygging og teknisk kvalitet på nettstedet.


SEM er en markedsføringsaktivitet hvor man betaler for at en annonse skal havne over de organiske treffene gjennom å kjøpe spesifikke søkeord.



Illustrasjon av to mobiltelefoner som viser forskjellen på SEO og SEM

Mobilskjermen til venstre viser et betalt søkeresultat, en annonse i Google, mens mobilskjermen til høyre viser et ubetalt, eller organisk, søkeresultat.


Hvis du kan betale for å havne på toppen, hvorfor er det da anbefalt å investere i organisk synlighet?


Kort fortalt handler det om synergieffekter og å maksimere synligheten.


Blant alle som søker i Google velger 27 % å klikke på en annonse, mens 73 % klikker på et organisk søkeresultat (BrightEdge, 2022).


En forklaring på dette er at organiske søkeresultater ikke er merket som annonser og derfor innehar større tillit hos søkeren. Samtidig er mange av den oppfatning at jo høyere organisk posisjon en nettside har, jo bedre, mer troverdig og mer relevant er bedriften bak. På den måten bidrar SEO til merkevarebygging, og at flere blir mer tilbøyelige til å klikke på annonsene dine fordi de gjenkjenner bedriften fra organiske søkeresultater.


Økt klikkrate på søkeordsannonsene er altså en konsekvens av samspillet mellom organisk og betalt søk. Men effekten begrenser seg ikke til mer annonsetrafikk, det påvirker nemlig også kostnaden du betaler til Google.


«Hva koster et klikk?»


Et spørsmål vi i Bennett får i hvert eneste kundemøte om SEM – og absolutt ikke et dumt et.


Pult med laptop og betalingsterminal som illustrerer at man kan kjøpe klikk og synlighet i Google

For å annonsere på Google betaler man per klikk, og prisen blir bestemt av en rekke faktorer som for eksempel hvor mange andre som kjøper synlighet på samme ord og noe som kalles «quality score». Fordi Google er avhengig av å være den foretrukne søkemotoren gjennom å levere best innhold, belønnes «gode» annonser etter et poengsystem. Jo høyere score annonsen har, jo lavere blir prisen for hvert klikk.


Quality score regnes ut ifra tre komponenter: annonserelevans, opplevelse av landingssiden og forventet klikkrate. Mens det er SEM-spesialisten sin oppgave å legge riktige søkeord med en godt tilpasset annonsetekst inn i annonseplattformen Google Ads, er det SEO-spesialisten som optimaliserer nettsiden som annonsene leder til.


Søkeord med høy klikkpris i Google Ads er derfor et godt utgangspunkt for å vurdere om en enkeltside på nettstedet bør forbedres. Særlig kan det være verdt investeringen dersom søkeordet i tillegg har høyt søkevolum eller er av svært høy relevans for bedriften.


Avkastningen på sikt? Høy organisk posisjon, hvor alle klikk er gratis.



Å bygge synlighet er ikke gjort over natten


Avslutningsvis er det verdt å nevne at å bygge organisk synlighet ikke er gjort over natten. Blant annet tar det tid før Google mottar nok positive brukersignaler til at nettsiden begynner å rangere. I mellomtiden kan søkemotormarkedsføring bidra til å dra inn tilstrekkelig med trafikk til siden, før du eventuelt kan vurdere å skru av annonseringen fordi førsteplass er innfridd og det ikke er noen betalende konkurrenter.


Usikker på hva som er de «riktige» søkeordene å annonsere på for din bedrift, eller om du rangerer høyt organisk? Da hjelper vi deg gjerne i gang.



Comments


bottom of page