top of page

Slik lykkes du med innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er i dag viktigere enn noen gang. I en uforutsigbar verden med stigende priser og mye uro, krever forbrukerne langt mer kunnskap og veiledning før de beslutter hvor de skal legge igjen pengene sine. Nå vil det være helt avgjørende å skape innhold som virkelig er av verdi for målgruppen din.

Grafisk illustrasjon av skje med steiner og teksten "innholdsmarkedsføring" laget av Bennett Reklamebyrå

Hva er innholdsmarkedsføring?


Innholdsmarkedsføring er en langsiktig markedsføringsstrategi som fokuserer på å bygge en sterk relasjon til målgruppen din gjennom verdifullt og relevant innhold. Selve innholdet kan blant annet komme i form av en artikkel, en video, et nyhetsbrev, et magasin eller et innlegg på sosiale medier.


Forbrukerne stiller stadig høyere krav til hvor mye en bedrift eller organisasjon skal gi av seg selv. De vil vite hva du står for. Hva som er viktig for deg. Hvordan du bidrar til å gjøre verden til et bedre sted. Samtidig krever de inngående informasjon og veiledning om tjenestene eller produktene du tilbyr, servert på en engasjerende måte.


Vit hvem du snakker til


Skal du klare å treffe målgruppen din med innholdet ditt, må du vite hvem du snakker til. Hvem er din typiske kunde? Hva bryr de seg om? Hvilken informasjon trenger de for å ta gode valg?


Start med en målgruppeanalyse. Innsikt er nøkkelen du trenger for å kunne åpne den gullgruven innholdsmarkedsføring kan være.


Å skape tydelige personas – profiler av typiske personer du ønsker å nå – er en effektiv metode for å få et klarere bilde av hvem du skal snakke til. Men husk: det digitale landskapet endrer seg stadig, så det er helt avgjørende at du oppdaterer dine personas i takt med dette.


Ulikt innhold i ulike kanaler


Folk forventer ulikt innhold i ulike kanaler. På Facebook skal innholdet ditt passe inn i feeden mellom bildet av katta til gammeltante Olga og kommoden naboen selger. På Instagram stiller vi høyere krav til det visuelle enn vi gjør på for eksempel LinkedIn.


Det er ikke en god idé å sende ut nøyaktig det samme innholdet i alle kanalene dine. Hver kanal krever sitt eget format. Husk også at følgerne dine trenger en grunn til å følge deg alle de ulike stedene.


Bli kjent med publikummet du har i de ulike kanalene dine. Finn ut når de er aktive, hva de engasjeres av, og hva som sender de rett til liker-knappen på Instagram eller kontaktskjemaet på nettsiden din. Tenk også på hvilken modus de er i når de eksponeres for innholdet ditt.


Fire veier til verdi


Selve essensen i innholdsmarkedsføring er å gi målgruppen din verdi. Verdi kan komme i mange former, men i denne sammenhengen deler vi ofte innholdet inn i fire kategorier som sier noe om hva innholdet skal gjøre: underholde, informere, inspirere eller overbevise.


Underholde


Mange klikker seg inn på sosiale medier for å få en pause fra hverdagens stress og bekymringer. Da vil du ikke være den som ødelegger stemningen med et kjedelig og åpenbart salgsbudskap. Innhold som er laget for å underholde publikummet ditt vil kanskje ikke føre til en salgskonvertering direkte, men det kan etterlate et positivt inntrykk, som igjen vil styrke merkevaren din.


Informere


Markedsførerens favoritt! Her har du en ypperlig mulighet til å lage innhold som demonstrerer din fagekspertise. For en blomsterforretning kan det være en artikkel om hvordan man skal ta vare på grønne planter. For en byggevarehandel kan det være en video som viser hvordan du legger gulv.


Inspirere


Inspirerende innhold er innhold som får målgruppen din til å reflektere eller føle noe spesielt, og som motiverer de til å gjøre en ønsket handling. For et universitet kan det være å dele et portrett av en tidligere student som har utrettet noe imponerende. For et flyselskap kan det være en fristende video som vekker reiselysten.


Overbevise


Overbevisende innhold er vanligvis den typen innhold som gir deg mest igjen for tid og penger investert. Her er målet å oppmuntre målgruppen din til å ta det siste steget mot å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Det kan være en kundes positive anmeldelse, eller en uttalelse fra en ekspert som understøtter effekten av produktet eller tjenesten du tilbyr.


Tre spørsmål du bør stille deg selv


Er innholdet relevant? Er innholdet av høy kvalitet? Vil innholdet gi verdi til målgruppen min?


Før du peiser ut salgsbudskapet ditt, må du sørge for at innholdet møter disse tre kravene.


Innholdet ditt må være relevant for at mottakeren skal bry seg om det her og nå. Det må være av høy kvalitet om det skal være troverdig. Du må også vite at det du skal fortelle er av interesse, nytte eller annen verdi for målgruppen din.


Det handler om å legge vekk tanken om hva du har lyst til å fortelle, og heller fokusere på hva målgruppen din faktisk vil høre.


Kom i gang med innholdsmarkedsføring


Har du enda ikke kastet deg på innholdsmarkedsføringsbølgen, er tiden definitivt inne for det nå. Følg med på hva konkurrentene dine gjør, prøv deg frem, og tilpass innholdet til du finner gullet. Dropp tanken om at dette umulig kan være interessant for noen andre, eller at dette vet jo alle fra før. For selv om det du driver med virker selvsagt for deg, kan det være ganske så fascinerende for mannen i gata.


Vi i Bennett hjelper deg gjerne i gang. Vi kan blant annet bistå med følgende:


  • målgruppeanalyse

  • strategi for innholdsmarkedsføring

  • oppsett av innholdsplan

  • utarbeidelse av alle typer innhold

  • søkemotoroptimalisering av innhold

  • drift av sosiale mediekanaler


Ønsker du et tilbud?


Gi oss et hint!


«Vi har sett svært gode resultater ved bruk av innholdsmarkedsføring i våre kanaler. Bennett bistår oss med å lage faste innholdsartikler og månedlige nyhetsbrev, i tillegg til mye annet. Disse har vært av høy kvalitet og har vist god effekt, både på organisk synlighet i Google og på konverteringer. Det har aldri vært så bra på innholdsfronten hos oss som nå.»

- Stian Moursund, tidl. salgs- og markedssjef i Nordbohus og Blink Hus

Vil du vokse?

bottom of page