top of page
  • Forfatterens bildeMari Dahl Andersen

Derfor kan Google Bedriftsprofil være en gullgruve

Hele 90% av alle søk begynner i Google, og 46% av disse er lokale søk. To gode grunner til at du bør legge en innsats i å være synlig også i lokale søk. Vi har samlet noen viktige grunner til hvorfor du bør ha en oppdatert Google Bedriftsprofil.

Skjermbilde av søkefelt som viser Google Bedriftskonto, laget av Bennett Reklamebyrå

Hva er Google Bedriftsprofil?


Google Bedriftsprofil, også kjent som Google Min Bedrift eller Google My Business, er den bedriftsoppføringen som kommer opp til høyre i et søkeresultat på Google. Den inneholder relevant kontaktinformasjon og bedriftens adresse. På denne måten kan kunden nå deg på de flatene du ønsker å bli kontaktet på.

Du kan også legge til bilder eller video av bedriftens lokaler, ansatte, og bedriftens logo. Google Bedriftsprofil gir også en gylden mulighet til å vise frem dine produkter og tjenester, samt publisere nyheter og artikler. Dette gjør at bedriften din fremstår mer troverdig for de som søker.


Hvorfor er det viktig å være synlig på Google?


Sterk intensjon = stor sannsynlighet for salg


Enten din potensielle kunde er ute etter å bestille takeaway, leter etter nærmeste treningssenter, eller trenger å finne en dyreklinikk i nærheten, vil de med stor sannsynlighet gjennomføre et raskt Google-søk. Det er svært verdifullt for din bedrift å bli synlig for denne kunden, fordi de søker med en sterk intensjon om å gjennomføre en handling.


Dukk opp i lokale søk


I Google Bedriftsprofil kan du legge inn hvilket nedslagsfelt din bedrift betjener. Dette gjør at du dukker opp i relevante lokale søk. Du kan også legge inn sporbare lenker, slik at du kan se hvor mange som har klikket videre til bestilling eller besøkt nettsiden din via bedriftsoppføringen.


Bli et naturlig førstevalg


Med en optimalisert Google Bedriftsprofil, kan du fort gå fra å være usynlig til å bli et naturlig førstevalg. Google belønner nemlig de som har en Google Bedriftsprofil, og som befinner seg i nærheten av hvor kunden søker fra. Har du ikke en bedriftsprofil, vil du heller ikke vises i de tre fremhevede organiske søkeresultatene i Google.


Fem gode grunner til å optimalisere din Google Bedriftsprofil


  1. Det er gratis å ha en Google Bedriftsprofil – hurra!

  2. Det gir fordeler i organisk søk, som igjen gir konkurransefortrinn.

  3. Det gjør at bedriften din fremstår mye mer troverdig i søkeresultatet.

  4. En aktuell kunde kan raskt få oversikt over hva du tilbyr, og derfor være i bedre stand til å velge deg.

  5. Kundeanmeldelser – a blessing and a curse. Alle kan legge igjen en vurdering av bedriften på deres Google Bedriftsprofil. Gode anmeldelser fra kunder bidrar til en høyere rangering i Google, og dermed økt synlighet. Samtidig er det greit å vite at dårlige anmeldelser kan gi deg det motsatte. Vår anbefaling? Svar på alle gode og dårlige anmeldelser. Slik viser du at du følger opp og bryr deg om tilbakemeldingene. Har du fornøyde kunder kan du tipse de om å legge igjen en vurdering. Husk at potensielle kunder overveier andre kunders vurderinger av bedriften din før de gjør en handling.


Hvordan administrere Google Bedriftsprofil


Google Bedriftsprofil kan administreres gjennom Google Maps-appen, eller ved å logge inn på bedriftens Google-konto. Søkerne vil se bedriftsprofilen din etter de har foretatt et relevant søk knyttet opp mot din merkevare, dine produkter eller tjenester. Plassering vil også merkes ved hjelp av en pin i Google Maps.


Bonusmateriale – søkeordsannonsering


Benytter du søkeordsannonsering, kan du knytte Google Bedriftsprofilen opp mot søkeordskampanjen. På denne måten vil adressen til bedriften din kommer opp som en klikkbar Google Maps-lenke under selve annonsen. Dersom din bedrift har flere forhandlere, vil adressen til den forhandleren som er nærmest søkerens nåværende lokasjon vises.


Slik kan Bennett hjelpe deg


I Bennett jobber vi daglig med digital synlighet. Vi er svært opptatt av å tilrettelegge for både organisk og betalt synlighet. Vi hjelper deg gjerne med oppsett, optimalisering og vedlikehold av din Google Bedriftskonto. Vi gir deg også noen gode råd for hvordan du kan jobbe med din Google Bedriftskonto videre.


Ønsker du bistand med å opprette eller optimalisere en Google Bedriftsprofil?


Fyll ut kontaktskjema her, eller send en e-post til mari@bennett.no.



Skrevet av Silje Birkhol, innholdsutvikler og digital markedsfører, og Mari Dahl Andersen, prosjektleder og digital markedsfører i Bennett.


bottom of page