top of page
  • Forfatterens bildeHedda Ingeborgvik

SEO – seks tips for å gjøre nettsiden din synlig i Google

SEO. Tre bokstaver vi i markedsføringsverdenen er ekstremt opptatte av. Med rundt 1 milliard nettsider i verden, må man gjøre seg fortjent til organisk synlighet i Google. Det er absolutt mulig, og det er absolutt noe du bør bry deg om. For hvis ikke Google-robotene finner deg, gjør ingen andre det heller.


Grafisk illustrasjon av et egg med teksten SEO

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?


SEO står for search engine optimization, og er en rekke metoder som brukes til å forbedre synligheten til nettsiden din i søkemotorer som Google. Det handler om å få Google til å oppfatte nettsiden din som relevant for de som søker etter dine produkter eller tjenester.


Visste du at nettsidene som dukker opp på den første resultatsiden i Google får rundt 95% av all søketrafikk? Det er med andre ord helt avgjørende at nettsiden din er synlig her.


God synlighet kan ikke oppnås med snarveier. Men det finnes noen lavthengende frukter du kan plukke for å komme et godt stykke på veien:


1. Ta en teknisk helsesjekk av nettsiden din


Har du sjekket om nettsiden din presterer så godt som den burde? Du kan få en liten pekepinn ved å se på nettsidens tekniske helse i verktøy som Google PageSpeed Insights. Du kan også analysere nettstedstrafikken din i Google Analytics.


Tegn på at nettsiden din bør optimaliseres:

  • den laster inn tregt

  • den har mange feil og problemer

  • den dukker ikke opp i Google på søkeord som er viktige for deg

  • de besøkende forlater nettsiden etter kort tid

Finn ut hva som gjør at nettsiden presterer dårlig, og rett opp i det du får til.


2. You are what you E-A-T


Google bruker blant annet E-A-T-prinsippet til å vurdere om nettsiden din fortjener synlighet. E-A-T står for ekspertise, autoritet og troverdighet. Sørg for at nettsiden din leverer på alle disse tre.


Ekspertise vurderes ut ifra hvilken kompetanse din bedrift eller du som skaper av innholdet på nettsiden besitter.


Autoritet handler om det totale omdømmet du har i bransjen din. Google vurderer blant annet autoritet ut ifra hvor mange som lenker til nettsiden din. Dette sender signaler om at du er en andre ser til for kunnskap om temaene nettsiden din dekker.


Troverdighet vurderes ut ifra hvorvidt innholdet på nettsiden er korrekt eller feil, hvem som står opplistet som forfatter av innholdet, hvilke kilder du henviser til, og hvilke andre nettsider du lenker til.


Grafisk illustrasjon av tre røde epler

3. Bruk viktige søkeord på nettsiden din


Start med å finne svar på disse tre spørsmålene:

  • hvilke søkeord er det viktig for deg å være synlig på?

  • hvilke søkeord er konkurrentene dine synlige på?

  • hva søker folk på i dag?

Du kan bruke gratis verktøy som Ubersuggest eller Answer the Public for å finne søkevolum og relaterte søkefraser knyttet til et søkeord som er viktig for deg. Du kan bruke Google Trends (også gratis) til å sammenligne hvilke søkeord som har høyest søkevolum.


Lag godt innhold som svarer på det folk lurer på rundt disse søkeordene, så øker du sannsynligheten for at nettsiden din dukker opp når noen søker etter det du tilbyr.


4. Hold nettsiden din oppdatert


Google liker nettsider som holdes levende og oppdaterte, gjerne ved relativt faste intervaller. Du kan blant annet holde nettsiden din oppdatert ved å:

  • publisere nytt innhold

  • oppdatere eksisterende innhold – både tekst og bilder

  • slette lenker til sider som ikke lenger finnes


5. Start en blogg på nettsiden din


Det føles kanskje litt 2010 å starte en blogg, men det er faktisk en ypperlig plattform for å oppnå synlighet. Undersøk hvilke søkeord du trenger mer synlighet på og skriv artikler med godt strukturert og relevant innhold.


Bonustips: Blogginnlegg kan enkelt versjoneres ut til innlegg i sosiale medier. Bare trekk ut essensen, så har du plutselig et innlegg på LinkedIn eller Instagram også! Lenker du inn til artikkelen, vil du også få mer trafikk til nettsiden din.


6. Bygg lenker


Sørg for å ha en god intern lenkestruktur på nettsiden din. Det vil si at du lenker inn til andre undersider på domenet ditt hvor det er naturlig. Like viktig er det at du skaffer deg lenker fra andre domener – gjerne sterke domener med høy autoritet (men nå skal vi ikke være kravstore her, altså.)


Vil du satse på SEO?


Vi i Bennett jobber med søkemotoroptimalisering, innhold og digital synlighet hver eneste dag. Hvis du ser viktigheten av SEO og ønsker å satse på nettsiden din, vet du hvor du finner oss!



Skrevet av Hedda Ingeborgvik, innholdsutvikler og SEO-rådgiver i Bennett

Comments


bottom of page