Markedsfører du i egne kanaler uten å betale for spredning – og publiserer såkalt organisk innhold, vil du i dag nå ut til svært få mennesker, og i bunn og grunn kun til en brøkdel av de som følger deg fra før. Slik blir det ofte ikke flere og nye kunder av!
Driver du bedrift i dag, har du trolig både egen Facebook- og kanskje også Instagram-side. Kanskje har du bygget opp en større følgerskare med engasjerte personer, i så fall, supert!
Meeeen, beklager å måtte si det: Postene dine vil mest sannsynlig bare nå ut til noen få av dine følgere, og overhodet ikke alle. En undersøkelse fra 2021 slo fast at kun 2,2 % av en bedrifts følgere vil få opp organiske Facebook-poster fra bedriften i feeden sin. For noen bedrifter var snittet helt nede i 1,1 %.
Så har du 1000 følgere, kan det hende at så lite som 10–20 personer får med seg det fine innlegget ditt som du har brukt både tid og penger på for å promotere en superbra tilbudskampanje – eller at høstkatalogen endelig er lansert.
Men hvorfor ser så få organisk innhold?
Svaret er at Facebook- og Instagram-eier Meta de siste årene har nedprioritert organisk innhold fra bedrifter. Innholdet du dytter ut til følgerne dine blir med andre ord vist til færre og færre.
Du har sikkert hørt om algoritmer. Algoritmer er rettesnorer for hvilket innhold du får opp på skjermen din – og hver persons algoritme er tilpasset kun den personen.
I 2024 er det kunstig intelligens som styrer mye av denne prosessen. Hos Facebook får alt av poster, annonser, Story- og Reel-innhold, en skåre. Så hver gang du laster inn feeden din på nytt, vil du få presentert det innholdet som algoritmen mener det er størst sjanse for at du vil ha interesse for.
Det som har best skåre for deg vil komme opp først, deretter innholdet med nest best skåre, og så videre. Akkurat det samme prinsippet gjelder for funksjonene Search, Marketplace, Groups og Watch.
Treffer få utenom den faste heiagjengen
Med andre ord er det en voldsom tjukk jungel av innhold du skal rope høyt i for å nå gjennom. Og derfor ser du ofte den samme faste heiagjengen som liker og kommenterer postene dine gang på gang – hei, tante Turid!
Det er fordi det kun er de som har vist interesse for innholdet ditt før. De som ikke liker, kommenterer eller klikker viser ikke interesse for innlegget – og Meta tolker det som at dette ikke var interessant innhold. Dermed vil algoritmene tilpasse seg personen som ikke viste interesse, og vise mindre av denne typen innhold.
Vis at du kjenner den lokale målgruppen din
Men med betalt annonsering kan du nå ut til mange flere enn den faste heiagjengen.
For selv om du har engasjerte følgere – og de skal du jo ta godt vare på – vil du også nå ut til andre i ditt lokale nedslagsfelt når du faktisk har noe å tilby.
– Betalte annonser fungerer bra lokalt fordi det gjør deg mer synlig i et relevant nedslagsfelt. Du når ut til mulige kunder som har geografisk nærhet til bedriften din, og du bruker ikke unødvendige annonsekroner på personer som befinner seg andre steder, sier digital konsulent Mari Dahl Andersen i Bennett.
Slik kan du bli «top of mind» hos folk når de faktisk trenger noe. Så selv om de ikke nødvendigvis trenger det du annonserer for akkurat da, har det en verdi å være synlig med betalt innhold.
Kom igang med betalt markedsføring i ditt lokale nedslagsfelt
Med Bennetts eget utviklede annonseverktøy AdCat kan du sette opp, publisere og kjøre kampanjer hos Facebook, Instagram, Google, men også målrettede annonser i lokale og nasjonale medier – det som kalles programmatiske annonser.
Dermed blir det enkelt for deg å treffe mange i ditt geografiske nærområde på flere flater.
– Du setter opp hele kampanjen i det samme verktøyet og kan bruke ferdige annonsemaler i henhold til bedriftens merkevareprofil, som vil spare deg mye tid. Men du kan også laste inn egne annonser om du foretrekker det, for AdCat er utviklet nettopp for å tilpasse seg behovene dine, sier prosjektleder og digital markedsfører Thea Nordaune i Bennett.
Hvis du er en del av en nasjonal kjede som kjører egne kampanjer, kan det være ekstra lurt å kjøre egne lokale kampanjer ved siden av. Det styrker nemlig budskapet ditt.
– Vi ser en klar sammenheng mellom gode kampanjeresultater, og lokal forsterkning i nasjonale kampanjer. Du som er lokal kjenner jo gjerne bedre til målgruppen i ditt geografiske nedslagsfelt enn et kjedekontor gjør, og kan dermed tilpasse og gi kampanjen litt mer personlighet som treffer målgruppen din bedre. Ikke bare er det supert for salgskampanjer, men det er supert for å styrke merkevaren din også, sier Dahl Andersen.
En god miks sørger for salg og leads
Likes og kommentarer er fint det – men skal du lykkes som bedrift må du også sørge for at oppmerksomheten kampanjen gir faktisk fører til at du tjener på det i form av leads, salg eller merkevarebygging. På sikt vil det føre til flere kunder.
Sosiale medier konverterer godt – det vil si at folk er mer villige til å klikke å kjøpe, men også legge igjen informasjon – leads som kan følges opp. For eksempel ved at de laster ned en katalog eller melder seg på nyhetsbrev.
– I sosiale medier er folk litt mer åpne for å få med seg ulikt innhold, fordi de ofte ikke helt vet hva de ser etter når de «scroller». Det er ofte her vi ser at flest interagerer med annonsene også. I programmatiske kanaler og Google går vi mer for bredde, og dette er supre kanaler for å nå ut til en større målgruppe, sier Mari Dahl Andersen.
Publiserer du kampanjer gjennom AdCat kan du:
· Enkelt lage annonser med maler i din bedrifts profil
· Effektivt kjøre annonser på Facebook, Instagram, Google og programmatisk
· Treffe målgrupper i ditt nedslagsfelt på flere flater – gjentatte ganger
· Forsterke effekten av eventuelle nasjonale kampanjer om du er en del av kjede
· Øke sjansen for salg og leads i ditt nærområde
Spar tid med rask publisering på flere flater
At folk bruker forskjellige kanaler, er viktig å huske på. Noen bruker kun sosiale medier, mens andre leser mest nettaviser.
– Styrken med AdCat er at du når ut i en miks av kanaler, og øker sannsynligheten for å treffe dem du skal nå på kanalene de faktisk befinner seg, gjerne flere ganger, sier Thea Nordaune.
Og det beste? Hele kampanjen er satt opp og publisert på et kvarter!
Interessert?
Se hvilke muligheter du har med AdCat, kontakt prosjektleder og digital markedsfører Thea Nordaune, på thea@bennett.no eller tlf 47388668, for en uforpilktende prat om AdCat.
Comments