top of page
  • Forfatterens bildeSilje Birkhol

Glem Google, er TikTok den nye giganten?


Tiktok logo på AI-designet bakgrunn

Ifølge Googles egne data fra juli 2022, foretrekker nesten 40% av Gen Z å bruke TikTok og Instagram fremfor å søke på Google. TikTok matcher snart YouTube når det gjelder seertid, og Insider Intelligence spår også at TikToks annonseinntekter vil overgå YouTube innen 2024. Hva gjør TikTok til en så populær plattform, og hvordan kan din bedrift nytte seg av dette?


Wall of fame – for you page

For you page, eller #FYP, er selve hovedfunksjonen på TikTok. Dette er den første siden som vises når brukerne åpner appen, og her vises en tilfeldig utvalgt samling av videoer fra andre brukere.


Eller, hvor tilfeldig er egentlig videoen som vises?



Slik fungerer algoritmen på TikTok

TikToks algoritme er unik. Den fungerer ved å analysere brukerens handlinger og interaksjoner med innhold for å tilpasse hva som vises på for you page. Videoene som vises på FYP er basert på en rekke faktorer, inkludert likerklikk, kommentarer, deltakelser, visningstid og hvor du befinner deg når du ser innholdet. Dette betyr at videoer med høyt engasjement har større sjanse for å dukke opp i feeden til potensielle kunder.


Søkemotoroptimalisering på TikTok

TikTok har for lengst blitt mer enn en danse-app. Brukerne nytter seg nå av TikTok på samme måte som de søker på Google. Som The Verge så riktig sa, «brukere vil bli overrasket og begeistret like mye som de bare vil ha svar på spørsmålene sine». Det er derfor ikke rart at unge brukere går til TikTok når de ser etter restauranter å spise på, hudpleieprodukter de skal kjøpe, eller destinasjoner de skal besøke.


Hvordan kan din bedrift dra nytte av TikTok SEO?

Dette setter TikTok SEO eller søkemotoroptimalisering på dagsorden. På TikTok fungerer det naturlig nok litt annerledes enn på Google. Likevel handler det om hvor lett innholdet ditt kan indekseres av roboter som avgjør om innholdet ditt er bra eller ikke. Det er nemlig de som bestemmer hvor mye organisk spotlight du fortjener.


I tillegg til brukernes interaksjon med tilsvarende videoer, er det også andre faktorer som avgjør om kvaliteten på innholdet ditt er bra nok for å rangere høyt. Dette handler om hvor lett du gjør det for TikTok å kategorisere innholdet ditt.


Organisk rekkevidde


Det er mange teorier om hvordan man kan rangere høyt organisk på TikTok, og noen av disse inkluderer:


  • Hva du sier høyt i videoen, og på hvilket tidspunkt i videoen du sier nøkkelordene som er relevante for innholdet ditt. Flere forteller at nøkkelordet bør sies høyt innen de tre første sekundene.

  • Hvilke hashtags du bruker og antall. Anbefalt mengde hashtags er tre til fem stykk per video. Det er også lurt om du får til å bruke hashtags som trender i tillegg til de som beskriver innholdet ditt.

  • Om du bruker redigeringsverktøyet som er tilgjengelig på TikTok fremfor eksterne apper for teksting og lyd.

  • Bruk av TikToks nyeste funksjoner, hvis du kan gjøre det på en relevant måte.


Og dere, dropp millennial pause. Hvis du skal få publikum på kroken, må det skje fort.



Øke merkevarebevissthet


Plattformens oppslukende brukeropplevelse gir deg muligheten til å formidle budskapet ditt på en mer engasjerende og minneverdig måte. Som et resultat kan TikTok være en effektiv måte å øke merkevarebevisstheten og bygge lojalitet blant unge forbrukere, både ved å optimalisere organisk innhold og annonsere!


Annonsere på TikTok


Når det gjelder annonsering på TikTok, er det viktig å huske at det er en plattform med en spesiell tone og stil. Å skape annonser som føles autentiske og passer inn i TikToks kreative og underholdende miljø er nøkkelen for å lykkes. Det er også viktig å ta hensyn til målgruppens interesser og preferanser, og tilpasse annonseinnholdet deretter.


Når det er sagt, viser tallene under at TikTok kan være en svært effektiv annonseplattform:


  • 52 % av brukerne sier de finner nye produkter i annonser på TikTok.

  • 61 % av brukerne mener annonsering på TikTok er forskjellig fra store sosiale videoplattformer.

  • 88 % av TikToks brukere elsker å oppdage nytt innhold mens de bruker appen.


Ulike former for TikTok-annonsering


1. In feed-annonser:

Med dette formatet kan du dele videoannonser som varer i inntil ett minutt, og dette er det mest utbredte annonseformatet på TikTok. Annonsen vises på for you page når brukeren scroller nedover, og gir deg muligheten til å nå ut til en stor og relevant målgruppe.


2. Top view, eller «mest sett»

Med en top view vil annonsen din være det første som brukerne ser når de åpner appen. Top view-annonser kan i likhet med in feed-annonser ha en varighet på inntil ett minutt.


3. Branded hashtag challenge eller «emneknaggutfordring for merkevarer»

Dette annonseformatet gir deg en bannerannonse med en spesifikk hashtag som vises i TikToks søkefunksjon. Hashtagen er knyttet til en spesifikk utfordring, og når brukerne deltar i utfordringen, vil de bruke den samme hashtagen.


4. Spark ads

Spark ads skiller seg fra vanlige in feed-annonser ved at du kan bruke en video som allerede er publisert av deg eller andre skapere - med deres autorisasjon. Dette sikrer at alle interaksjoner som visninger, kommentarer, delinger, likes og følgere som oppnås gjennom kampanjen, blir tilskrevet det organiske innlegget. Det er ingen begrensninger på hvor ofte du kan bruke de samme TikTok-videoene som reklame.


5. Promotering

Dette er ganske likt spark ads, men gir deg kun mulighet til å promotere organisk innhold på din egen kanal.


6. Branded effects eller «merkevareffekt»

Dette annonseformatet gir deg muligheten til å lage egne linser, masker eller filtre som TikTok-brukerne kan bruke i sine videoer. Dette kan bidra til økt engasjement og interesse for merkevaren din, og skape en mer unik opplevelse for brukerne på plattformen.


#TikTokMadeMeBuyIt = 53 milliarder videoer. Say no more.



Ønsker du å komme i gang med TikTok?

Vi i Bennett hjelper deg gjerne med å utvikle en skreddersydd annonsestrategi som passer din bedrift sine mål. Vårt team kan hjelpe deg med alt fra strategiutvikling til filmproduksjon, annonsering og rapportering. Sammen finner vi løsning som sørger for at du kan få mest mulig ut av annonsering og organisk rekkevidde på TikTok. Kontakt oss i dag for å komme i gang!



Skrevet av Silje Birkhol, innholdsutvikler i Bennett
bottom of page