top of page
Forfatterens bildeMartine Torland

5 grunner til at bedrifter bør bruke podcast i markedsføringen



Har du lagt merke til at «alle» går rundt med AirPods i ørene? Trolig hører mange av dem på podcast – en stadig mer populær plattform som gir spennende muligheter for annonsører.


Kommer du deg inn i hodene på folk, har du lyktes som annonsør. Podcast, eller podkast på grammatisk riktig norsk, er et personlig medium der lytterne er bevisste på hva de lytter til. Likevel er podcast en kanal få har testet ut som annonsekanal, selv om dette er en plattform som har hatt stor vekst de siste årene og stabilisert seg med høy bruk:

 

·      45 % av befolkningen har lyttet til podcast det siste året

·      Hver tredje person i alderen 20–49 år lytter daglig til podcast.

·      Nordmenn lytter i snitt på 75 % norske podcaster

·      Folk har stor forståelse for reklame i podcaster


 

Nå målgruppen med podcastreklame

NTNU Videre er en kunde hos oss som har testet ut podcast som annonsemedium. Produktet var komplisert, og målgruppen liten. Budsjettet var også begrenset. Derfor ble det viktigere å være relevant, enn å nå ut til mange.

 

Podcastvert Hans-Petter Nygård-Hansen leste selv inn reklamen i nisjepodcasten Teknologitrender. Denne typen podcastreklame kalles native. Når reklamen kommer i et avbrudd, er den en «spot». Begge typene skårer likt på oppmerksomhet, men native er best på troverdighet.

 

Målet med kampanjen var å rekruttere IT-folk til videreutdanning innen helseinformatikk ved NTNU. Det lyktes vi godt med.


Du kan høre annonsen til NTNU i videoen under.



 

 

Annonsere på podcast? Her er fem grunner til å teste ut plattformen.

1)    Podcastlytterne har høy reklameoppmerksomhet

Flesteparten lytter til podcast gjennom hodetelefoner som tar bort all støy fra omgivelsene. Du får snakke uavbrutt rett inn i øret på lytteren over lang tid. Og folk hører faktisk etter. I gjennomsnitt lytter vi aktivt til podcastreklame i omtrent 14 sekunder av en 30 sekunders spot (Dentsu). Jo flere sekunder en annonse får oppmerksomhet, jo bedre er effekten på det kortsiktige salget.

 

2)    Podcast skaper handling og gir høy avkastning

Nær 1 av 4 oppgir å ha utført en handling basert på en podcastreklame. Det være å søke etter mer informasjon, kjøpe eller investere i noe, gi informasjon videre til andre eller oppsøke den aktuelle merkevaren på sosiale medier. Sannsynligheten for at podcastlyttere gjør sistnevnte øker faktisk med hele 20 prosent. En studie gjort av Acast, Omnicom og Spotify viste at podcastreklame har høyere både kort- og langsiktig ROAS (avkastning på annonsekroner) enn andre kanaler. 

 

3)    Podcast bygger troverdighet

En av hovedfordelene med podcast er at reklamespottene er sømløst integrert i episodene og begrenset i antall, noe som betyr at lytteren ikke opplever å bli bombardert av reklame. Dermed blir det mer sannsynlig at de engasjerer seg i budskapet. 74% lar faktisk være å spole forbi. 80% oppgir å stole på anbefalinger fra podcastene de hører på (Acast) og 75% mener å bli påvirket av podcastere fremfor SOME-influensere og TV-verter (Vox Media).

 

4)    Podcast har en rekke målrettingsmuligheter

Til forskjell fra tradisjonell radio, hvor man som annonsør kjøper dekning og frekvens, gir podast mulighet til å snevre inn målgruppen basert på kjønn, alder, geografi, interesser, spesifikke podcaster og tid på dagen. Det blir dermed enklere å treffe de riktige personene.

 

5)    Du kan annonsere på podcast uavhengig av budsjett

Ved å finne riktig podcast å annonsere på, kan du nå ut billigere og mer målrettet. Dermed kan mindre annonsører nyte godt av fordelene lyd har. Du påvirker følelser, bygger tillit og troverdighet over tid. Det hjelper deg å bli en distinkt merkevare som målgruppen husker.

 

Nysgjerrig på podcast-annonsering?

Våre rådgivere og innholdsspesialister kombinerer innsikt, strategi og kreativitet for å nå de rette personene. Vi har også lydprodusenter, og kan benytter utvalgte podcastverter for innspillingen. Ta kontakt med oss her.

 

Kommentare


bottom of page