Tid er penger - også på nett

12 mai 2016

Vi som utvikler nettsider er opptatt av å lage gode brukeropplevelser og å få brukeren til å utføre en ønsket handling; Kjøpe en vare, ta kontakt, få den informasjonen han eller hun er ute etter. Vi gjør brukerundersøkelser, tester og optimaliserer for å utforme nettsider med spennende innhold, bilder og funksjonalitet.

Men hva hjelper dette hvis vi glemmer at sidene må laste lynraskt? Studier indikerer at 57 % av brukerne vil forlate nettsiden hvis den ikke laster innen 3 sekunder! Dette betyr tapte inntekter fordi folk forlater handlekurven, dropper å lese artikkelen din eller orker å registrere seg på skjemaet ditt.

Men hvordan måler vi hvor raske sidene er?

Time To Load vs. Time To Interact

Det finnes flere verktøy på nett for å måle lastetid. Google Page Speed Insights og Pingdom er eksempler på dette. Men det er viktig å skille mellom tiden det tar å laste hele siden (Time To Load, TTL) og tiden det tar før brukeren kan se siden og begynne å bruke den (Time To Interact, TTI). Sistnevnte mener vi er den viktigste faktoren, for selv om siden kan ha mye innhold og ta lang tid å laste, så kan vi programmere siden slik at det kritiske lastes lynraskt - slik at brukeren opplever at ønsket innhold vises raskt, men at sekundært innhold lastes over litt lengre tid.

Smart design, rask nettside

Det er flere faktorer vi kan skru på for å forbedre sidene, og ofte er det et samspill mellom flere fagfelt.

  • God serverdrift med skalerbare løsninger og gode cachelogikk / komprimering
  • Web- og Systemutviklere som kan optimalisere den tekniske plattformen til nettsiden
  • Frontendutviklere som kan gjøre de riktige valgene når de realiserer et design
  • Webdesignere med riktig fokus og god dialog med både rådgivere og teknikere
  • Innholdsutviklere som optimaliserer bilder og video
  • Digitale rådgivere som skjønner hvor viktig dette er for kunden

Hos Bennett er dette en del av vår arbeidshverdag - vi har alle fagfolkene under samme tak og kan diskutere og optimalisere løsninger uten å måtte innvolvere eksterne ressurser - og dette blir det gode løsninger av!

Et eksempel er den norske siden til American Express som vi har utviklet - Her er TTI på ca 0,6 sekunder på 3G linje, et resultat av at har hatt fokus på ytelse helt fra starten av prosjektet.

Flere fordeler med raske nettsider

Google har flere ganger indikert at lastetid er en faktor som spiller inn når de rangerer et nettsted ved organiske søk (og betalte for den saks skyld). Det vil si at raske nettsider kommer høyere opp på søkeresultatet. En slik belønning bør i seg selv være motivasjon til å gjøre en optimaliseringsjobb.

Vi vet at dårlige og trege nettsider kan gjøre oss skikkelig sinna, og potensielt ødelegge dagen om den hindrer oss i å gjøre noe vi har skikkelig lyst til. Uten å ha gjennomført utvidet forskning vil jeg også anta at nettsider som laster superrask er med på å løfte humøret et hakk eller to. Kanskje gir du et smil til sidemannen på bussen. Akkurat nok til å tenke at dette er en god dag. Og ei bra nettside.