Sosiale medier, sa du?

av Sandra Christine Hamborg
30 mars 2016

Vi alle vet at kanaler som Facebook, Instagram og Twitter går under kategorien sosiale medier. Men har vi glemt hva dette egentlig betyr? Vi som jobber med merkevarer har kanskje litt å lære av de som faktisk bruker alle disse sosiale kanalene.

Hvorfor liker vi?

Patrick Mulfords foredrag ”Why we like” tar opp akkurat dette temaet. Mulford jobber for publiseringsbyrået theAudience og mener at det er fire årsaker til at folk bruker sosiale medier:

  • Å kommunisere med andre
  • Skape en sosial identitet
  • Dele hendelser i livet vårt
  • Dele våre verdier og lidenskaper

Mulford sier videre at når vi deler noe i sosiale medier, så er det alltid med en forventning om å få noe tilbake - en vinning eller en reaksjon. Vi ser etter bekreftelse på at våre valg og verdier er akseptert av de vi anser som viktige for oss. Vi leter konstant (bevisst eller ubevisst) etter innhold som kan styrke disse oppfatningene vi vil at andre skal ha om oss.

De mest likte, delte og diskuterte merkevarene representerer mer enn bare et fysisk produkt. De representerer en holdning, en følelse eller en måte å se verden på som engasjerer og samsvarer med verdiene til en større gruppe mennesker. Vi bryr oss egentlig ikke om merkevarer for merkevarens del. Vi bryr oss om oss selv og hvordan andre oppfatter merkevaren «meg».

Som Mulford sier: Sosiale medier er blitt den nye soveromsveggen der vi pleide å henge opp bilder av våre største idoler, bilen vi skulle ha når vi ble stor eller sangtekstene som vi kunne ligge og høre på i timevis uten å bli lei.

Bilde av jente med øreklokker og briller. Hun tygger tyggegummi og blåser boble.

Tradisjonell push-reklame egner seg i de fleste tilfeller dårlig i sosiale medier. Dette er noe de fleste av oss som jobber med reklame vet, men som vi kanskje glemmer litt iblant. Bare ta en titt på din egen Facebook-feed. I skrivende stund gjorde jeg nettopp dette med min egen. Der fant jeg reklame for en finanskalkulator, et tilbud på to stk. Grandiosa for 50 kroner og en annonse for et salg i en eller annen sportsbutikk. En ting er at jeg allerede har glemt hvem avsender på samtlige annonser var, en annen ting er at jeg hater Grandiosa. Hva i alle dager skal jeg da med to?

Den store klisjeen... 

Vil vi ha likes, kommentarer og delinger (eller konverteringer for den saks skyld) må vi bevege oss ut og vekk fra push-fokuset, og over på det mer følelsesmessige planet. Det er litt klisjé å si at vi må spille på følelser, men faktum er at følelser nettopp er det som driver oss mennesker. Følelser er komplekse, de er sammensatte og de har en enorm makt over oss. De færreste av oss klarer å ta avgjørelser basert på 100% rasjonalitet, så hvorfor skal budskapene våre være så innmari rasjonelle? Dette avdekket Edward Bernays allerede på begynnelsen av 1900-tallet.

Kanskje vi skal høre litt mer på Mulford. Hvis målgruppen vår bruker sosiale medier til å ha samtaler med andre, skape en sosial identitet, dele hendelser i livet sitt og vise sine verdier og lidenskaper, så må vi henge med på det. Vi må slutte å ha fokus på hva vi vil og hvordan vi vil at kundene våre skal være. Skal vi tro på Freuds teorier vil det være svært vanskelig, om ikke umulig, å endre på folk etter de er blitt voksne. Å tro at vi kan endre noen med en bannerannonse er da kanskje litt vel optimistisk. Kundene våre er som de er - vi må tilpasse oss dem. Vi må lytte, bli kjent med dem og lage innhold som føles relevant, og til riktig tid.

Skulle du trenge hjelp med ett eller annet i sosiale medier eller bare vil ha noen å diskutere temaet med, ta gjerne kontakt med meg eller noen andre her på huset!