Slik A/B-tester du annonsene dine på Facebook

avSandra Christine Hamborg
8 mars 2018

Usikker på om målgruppen din vil gi deg flest likes på et bilde av en kattunge eller en hundevalp? Eller lurer du på om du bør bruke emojis i annonsen din eller ikke? Nå lar Facebook oss endelig A/B-teste annonseinnhold.

A/B-tester, eller delingstester som de heter i Facebook, har blitt lansert i ulike varianter en stund nå. En A/B-test går ut på at du prøver ut flere varianter av samme variabel for å sjekke hvilken variant som leverer best, ut fra en gitt målsetting. Dette for at vi annonsører skal kunne bruke mediebudsjettene våre mest mulig effektivt.

Da Facebook først lanserte verktøyet hadde vi tre test-muligheter, men ingen av dem lot deg teste selve budskapet i kampanjen din. Heldigvis lanserte Facebook nettopp muligheten for å A/B-teste annonseinnhold, og dette gleder våre kreative hjerter.

Nå trenger du altså ikke være usikker på om det er kattunge eller hundevalp som slår best an hos målgruppen din, du kan slå i bordet med statistisk signifikans. Derfor tenkte vi det var på tide med en gjennomgang av de ulike testmulighetene.

Slik funker det

Du kan opprette delingstester på stort sett alle kampanjetyper. I praksis funker det ved at den potensielle rekkevidden til annonsene dine randomiseres og deles likt på annonsesettene, for at testen skal bli så nøyaktig som mulig. Alt annet utenom testvariabelen vil være likt mellom de ulike variantene, og du kan ha opptil fem varianter i én og samme test.

Alle delingstester må kjøres mellom 3-14 dager, og du kan ikke gjøre endringer i testen underveis. Pass derfor på at du har satt opp testen riktig før du sender den inn til godkjenning. Du kan kjøre testen helt ut eller be Facebook om å avslutte den automatisk når en vinner er kåret.

Du kan nå teste fire ulike variabler, der den siste varianten altså er nykommeren i samlingen.

1. Test av leveringsoptimalisering

Resultatene du oppnår vil kunne variere avhengig av hvilket leveringsalternativ du velger, altså hvilket mål du ber Facebook optimalisere kampanjen din for. Ønsker du å sende folk inn til hjemmesiden din, kan du for eksempel oppnå bedre resultater hvis du optimaliserer kampanjen din for visninger av landingssiden i stedet for lenkeklikk. Kjør en delingstest for å finne ut hva som fungerer best for din kampanje.

2. Test av publikum

Det er helt vanlig å være usikker på målgruppen sin og hvem som har større sannsynlighet for å agere på annonsene våre. Spesielt om vi har et nytt produkt eller en annen form for nyhet. Ved å teste ulike publikum kan vi finne ut av nettopp dette. Eksempelvis kan du kjøre en test på menn versus kvinner, personer bosatt i by mot de som er bosatt på landet, gamle mot unge eller personer interessert i sport kontra de som liker kunst. Du kan også bruke egendefinerte publikum bestående av kundelister eller nettstedstrafikk i testen.

3. Test av plasseringer

Facebook lar deg også kjøre delingstester på tvers av plattformer og enheter. Er du usikker på om budskapet ditt funker best på desktop kontra mobil, Facebook versus Instagram eller Instagram versus Messenger, så er dette testen du bør kjøre.

4. Test av annonseinnhold

Det nyeste medlemmet i samlingen er test av annonseinnhold. Her kan du finne ut hvilke bilder, videoer, tekster, overskrifter eller handlingsoppfordringer som målgruppen din responderer best på.

Pass på at du tester en og samme variabel om gangen, ikke flere. Du kan for eksempel teste en annonse med et bilde versus en annonse med et annet bilde, versus en annonse med video. Da er det det grafiske elementet som blir testens variabel. Du skal derimot ikke teste en annonse med en tekst versus en annonse med annen tekst og annet bilde, eller en annonse med video versus en annonse med bilde og annen handlingsknapp. Da blir det vanskelig å fastslå hvorfor sluttresultatet ble som det ble.

Definer mål og sett av ressurser til å teste

Når du kjører en kampanje har du som regel et mål du ønsker å nå, enten det er flere salg av et produkt, å nå ut til flest mulig i målgruppen din eller at så mange som mulig skal lese en artikkel du har skrevet. Bruk dette målet til å kartlegge og bestemme hvilke variabler du ønsker å teste, hvor mange tester du bør kjøre og når du kan si at en vinner er funnet. Sett av litt tid og penger i forkant av kampanjen til å gjøre deg disse erfaringene. På denne måten har du et litt bedre grunnlag og en mye bedre forutsetning for at du bruker pengene riktig når kampanjen din skal starte for fullt.

Ønsker du hjelp til å få mest mulig ut av annonsekronene dine på Facebook? Ikke nøl med å sende meg en mail på sandra@bennett.no.