Oi!

av Nils Heldal
24 juni 2016

Oi! Trøndersk Mat og Drikke lager blant annet Norges største lokalmatfestival. Det skulle bare mangle siden Midt-Norge er landets spiskammers.

Råvarene i denne delen av landet har vekstforhold og dyktige håndverkere som gjør råvarene etterspurte på alle topnotch restauranter i hele verden. Helt sant!

Vi har jobbet med Oi! i et drøyt halvår. Jobben vår besto først i å lage en merkevarearkitektur for Oi!, matfestivalen og bryggerifestivalen. Vi har laget/lager branded content, fortrinnsvis film for sosiale flater, og så har vi laget/lager magasin/togannonser. Det er det siste det skal handle om her.

Briefen var ”Lag annonser som folk ser på 2 ganger, slik at de har lyst til å komme på festivalen”

Vår løsning var å ta utgangspunkt i råvarer og sanger.

Første oppmerksomhet vil være råvaren. Et stort bilde av humle, ost, egg eller potet – er så tatt ut av kontekst at det innbyr til et blikk til. Andre oppmerksomhet er teksten. Den vil være meningsløs hvis du ikke ganske umiddelbart kobler sangkonteksten, men budskapet blir hos deg litt hvis du gjør det. Akkurat lenge nok til å lese siste del av annonsen som er hvor/når mat/bryggerfestivalen faktisk er.

Vi er på plass under festivalen og filmer, Håper vi sees der.