Legger hodet på blokka for Universell

av Anna Lian
13 desember 2017

Ok, vi innrømmer det. Skuldrene er bittelitt høyere når vi lager den nye nettsida til universell.no.

Hvorfor det, lurer du kanskje på? For å si det med kundens egne ord: det handler om å ”walk the walk”. Altså, når vi lager ei nettside for universell utforming, så bør den sannelig være universelt utformet også – på alle slags mulige vis.

– Vi får kjapt høre det om det er noe ved sida vår som ikke er helt etter boka. Og det skulle jo bare mangle, det er viktig for oss å etterleve egne retningslinjer, sier Kjetil Knarlag som er leder for Universell – en enhet underlagt kunnskapsdepartementet. En av oppgavene er å være en pådriver for universell utforming ved norske utdanningsinstitusjoner.

Bilde fra møtet med Universell

Brukervennlighet for alle

Nå er ikke vi i Bennett helt blanke på universell utforming (eller UU som det ofte kalles). Vi har jo også laget den forrige nettsida til Universell, og er kanskje litt over snittet opptatt av tilgjengelighet og tydelighet i alt det vi gjør. For der er vi og folkene i Universell helt enige – UU handler ikke bare om å legge til rette for dem med funksjonsnedsettelser (selv om det selvsagt er det aller viktigste): UU gjør livet rett og slett enklere for oss alle når vi er på nett.

– Universell utforming handler om å tenke på brukervennlighet som alle nyter godt av, samtidig som du ivaretar de med spesielle behov. Det gjelder for eksempel nedlastingstid, respons, intuitiv design og at nettsiden fungerer på ulike plattformer, forteller Knarlag.

Liker at lista er høy

Det er altså en del å passe på, så flaks for oss at vi liker en real utfordring.

– Det er lett å si at et nettsted er universelt utformet, men her må vi faktisk opp til eksamen. Samtidig er det gøy at lista legges såpass høyt, da får vi muligheten til å gjøre et ordentlig dypdykk i et fagfelt og opparbeide oss solid kompetanse på nettopp dette, sier UX-designer og frontend-utvikler her i Bennett, Tina Haaskjold Behrens.

Hun forteller at det er mange behov å ta hensyn til når vi legger til rette for universell utforming. Og at det ikke holder med en enkel avsjekk mot en liste med ferdig utformede krav.

– Vi gjør selvsagt det også. Men i tillegg handler det mye om å forsøke å finne de løsningene som tar hensyn til de ulike behovene målgruppene har, og noen ganger kan de krasje litt. En med nedsatt syn kan for eksempel ha andre behov enn en med dysleksi. Da handler det om å bruke kompetansen vår og finne den beste totalløsningen, sier hun.

Er nettsiden din universelt utformet?

I 2014 kom det krav om at alle nye nettsider skal være universelt utformet, så dette er noe vi jobber med for alle våre kunder, ikke bare Universell.

Er du i tvil om nettsiden din oppfyller kravene til universell utforming, ta kontakt så kan vi ta en gratis sjekk for deg!

Se de nye nettsidene til Universell på universell.no.