Fullt hus med AdCast

av Sandra Christine Hamborg
29 august 2017

Vi i Bennett har ståltrua på automatiske annonsekjøp. Derfor har vi utviklet annonseplattformen AdCast som enkelt lar deg opprette digitale kampanjer med annonser i ulike kanaler, i ett og samme grensesnitt. Nylig brukte vi AdCast å fylle salen hos Aurora Kino Fokus i Tromsø da Prebz & Dennis kom på besøk i forbindelse med deres egen førpremiere. Kanskje er automatiske annonsekjøp løsningen for kinobransjen?

Så, hva gjorde vi egentlig?

Først og fremst overbeviste vi Aurora Kino Fokus i Tromsø (heretter omtalt som Aurora Kino) om å teste ut konseptet med automatisk annonsering. Det er noe vi har jobbet mye med for flere kunder, og som blant annet har resultert i AdCast – et helautomatisert annonseverktøy utviklet av oss i Bennett. Ironisk nok setter vi alltid opp første test(ene) manuelt, slik at vi vet litt mer om hvordan kampanjen bør legges opp ved et automatisk oppsett.

Vi startet med Facebook. Her lagde vi to ulike annonser: Én rettet mot foreldre og én mot de unge, med to ulike budskap. Videre ville vi ha displaybannere i lokale og nasjonale aviser. Disse kjørte vi programmatisk. Sist, men ikke minst kjørte vi ”overlay ads” på YouTube.

131 % økning

Når det hele var over kunne både vi og kunden si oss fornøyde. Vi fikk bra med visninger i samtlige kanaler, samt en total klikkfrekvens på 0,37 %, en økning på 131 prosent fra når Aurora Kino tidligere har promotert filmer. Det bør også nevnes at vi ikke brukte noen form for retargeting eller "custom audiences" (av den enkle årsak at vi ikke hadde mulighet). YouTube ga oss faktisk flest antall lenkeklikk, med Facebook-annonsen for de yngste rett i hælene. Vi må innrømme at dette var litt overraskende. Det vi heller ikke hadde forventet var graden av engasjementet vi fikk på Facebook-annonsen fra ungdommen. De tagget hverandre, ga likes og konverserte seg i mellom  i kommentarfeltet.

Bilde av ungdommer med billetter til Prebz og Dennis

Foto: Emi Kjeldsberg, Nordlys

Det aller beste med denne testen var selvfølgelig at Aurora Kino klarte å fylle salen og vel så det. Hundrevis av barn, ungdom og voksne møtte opp i god tid før forestillingen for så sikre seg autografer, mange uten billett til den utsolgte forestillingen. Lokalavisen Nordlys melder om ville tilstander der Preben Fjell og Dennis Vareide (Prebz & Dennis) ble sporet opp av unge fans via Snapchat under sitt opphold i Tromsø. Det kan du lese mer om her.

Når vi har en kunde som står for såpass gode arrangementer så er det sjeldent et problem å selge billetter, gitt at vi får nok synlighet blant de rette folkene. Det er dette som er konseptet bak AdCast, med fokus på at hvem som helst skal kunne klare å sette opp en digital kampanje. Det hele gikk så bra at vi nå skal kjøre flere tester, for å sjekke om kanskje automatiske annonsekjøp kan være framtiden for den norske kinobransjen.

To be continued...

Du kan lese mer om AdCast utviklet for en annen kunde av oss her.