Fra Oi! til wow! med lokalprodusert mat og drikke

av Ingrid Dyrnes
17 august 2016

Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen ble en stor suksess i år med et bugnende utvalg og rekordbesøk alle dagene. Flere produsenter måtte svippe seg en tur hjemom og hente nye forsyninger eller produsere opp mer. Det sier sitt.

Matfestivalen er landets ledende matfestival og trøndere kjøper mest lokalmat i hele landet. Vi i Bennett har samarbeidet med Oi! Trøndersk Mat og Drikke om ny logo for Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen, vi lagde reportasjefilmer under festivalen og deltok i juryen som kåret årets beste stand.

Logo og kommunikasjonskonsept

Logo for Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen.

Lise Camilla har redesignet logoene og profilen til Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen. Utgangspunktet var logoen til Oi! Trøndersk Mat og Drikke, og de nye logoene tar igjen formspråket.

Vi har også jobbet med kommunikasjonskonseptet rundt mat og musikk hvor vi valgte å bruke delikate bilder av råvarer. ”Noen ganger er det all right” ble til ”Noen ganger er det malt”. Les mer om kommunikasjonsjobben her.

Reportasjefilmer på 1, 2, 3

Sjefen vår, Nils, er stor fan av kortreist mat og han liker seg bak kamera. I forbindelse med årets Matfestival filmet han en rekke reportasjefilmer til bruk i sosiale medier. Vi ser at disse filmene har nådd ut til langt flere personer enn andre Facebook-poster for matfestivalen i samme periode. Film gjør seg, rett og slett.

Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen 2016 from Bennett on Vimeo.

Det gror gull i god jord

Juryen bestående av Anne Huitfeldt fra Moen Gård, Marianne Danielsen fra Engasjert Byrå og undertegnede, var ikke i tvil om hvem som var vinneren. Årets beste stand var Frosta. Det å gå inn i teltet deres var som å komme inn i et eget frodig marked, med flust av grønnsaker, smaksprøver på krydret vegetarmat, ferske kanelsnurrer og tradisjonell mat. Hele teltet var dekorert med krydder høyt og lavt (fra Frosta, så klart!), store bilder fra Frosta, enkle treskilt over den lange disken med logoene til aktørene og en lyssetting de var alene om.

Grønnsaker fra Frosta.
Produsentene klarte balansen mellom det å fremstå som en samlet region og fortsatt la hver enkelt aktør beholde sin egenart. Frosta er Trondheims kjøkkenhage, og det gror gull i god jord – som de sier der.

Les mer om kåringen av årets stand på Trøndersk matfestival sine sider.

Midtens matrike

Dagens Næringsliv skrev 4. august at ”Særegne vekstforhold og oppfinnsomme småprodusenter gjør Trøndelag reisen verdt for smakens skyld”. Vi kan ikke annet enn å si oss enige i det. Det å gå rundt på årets festival var opplevelser fra Oi! til wow!, med noen overraskende smaker og mye fantastisk godt.

Les DNs smakfulle artikkel her.