Droner, bots og annet Facebook-nytt

Det har skjedd mye på Facebook siden starten av 2016. Vi har tatt for oss noen av endringene og laget en oversikt over de oppdateringene vi synes er mest spennende.

Facebook Live Video

Du har helt sikkert fått med deg at Facebook har kommet med en funksjon som de kaller for Live Video. Live Video lar oss se direktesendte videoer i sanntid fra venner eller offentlige personer, direkte i newsfeeden vår. En av de siste oppdateringene på denne fronten er at man nå også kan sende live-stream direkte inn i grupper og eventsider. Dette åpner også for at flere aktører kan benytte seg av tjenesten, samt at man kan segmentere publikummet man sender til noe. Det er ikke mulig å benytte seg av Live Video i annonsering, men Facebook selv påstår at vi ikke skal se bort ifra at det med tiden vil bli mulig også for bedrifter å streame live og sponse sendingene sine.

Live API

Den kanskje aller kuleste oppdateringen er Live API. Dette betyr at Live Video kan integreres mot selve enheten man benytter til å filme med, via et programmeringsgrensesnitt (også kalt et API). Er du arrangør av en festival kan du altså sende video direkte fra arrangementet via en drone, live til alle som følger eventet på Facebook. K-U-L-T!

Nye konkurranseregler

Facebook sine promotion guidelines diskuteres daglig opp og ned i diverse fora for sosiale medier, der det strides en del om hva som egentlig er lov og ikke når man skal kjøre en konkurranse på Facebook. Vi anbefaler at du leser over reglene her hver gang du planlegger en ny konkurranse, for dette er grunnloven selv og den trumfer over alle andre lover og selvutnevnte Facebook-eksperter.

I skrivende stund er reglene slik

  • Det er ikke lov med «del for å delta»
  • Det er ikke lov med «del for å få flere vinnersjanser»
  • Det er ikke lov med «tag en venn for å delta»

Det vil si at alt annet er lov, inkludert å kreve at man må like siden for å delta.

360 Video

360 er en helt ny måte å se video på. Ved å benytte et spesielt sett med filmkamera registrerer 360 grader av et motiv, kan seeren velge selv hvilket perspektiv de ønsker å se videoen fra. På laptop fungerer dette enkelt ved at man drar rundt videoen med markøren, og på mobil bruker man rett og slett bare fingeren. Vil man ta opplevelsen enda et steg kan man jo koble mobilen til en VR-brille!

Branded Content

Branded Content er drømmen for alle som driver med sponsorsamarbeid og opinionsledermarkedsføring. Vi tar oss friheten til å bruke Coop Obs og Petter Northug som eksempel: Dersom Northug legger ut en post på sin egen Facebookside som han har tagget Coop Obs i, vil Coop ha muligheten til å få innsikt i nøkkeltall som rekkevidde og engasjement. Videre kan Coop dele posten på egen Facebookside og sponse den med egne midler. Denne tjenesten er forøvrig kun tilgjengelig for verifiserte Facebooksider, altså de med en blå «v» på.

Facebook Canvas Ads

Canvas annonser har vært på banen en stund, men nå er det åpnet slik at absolutt alle som ønsker kan benytte seg av Canvas. Det som er nytt derimot er Preview Sharing, som gjør det mulig å dele en forhåndsvisning av annonsen før den publiseres - et nyttig verktøy for alle som jobber i byrå! I tillegg har Facebook ordnet slik at lyden er i mute når brukeren går inn i annonsen og man har nå mye større kontroll over lydnivå, noe som gjør Canvas-opplevelsen betraktelig mer behagelig for alle som sitter på mobil.

Messenger for bedrifter

Vi forbrukere bruker Facebook som en kanal for kundeservice i større og større grad, og derfor har Facebook sett behovet for å utvide meldinger-funksjonen til å bli mer lik Messenger. Nå kan man som bedrift legge inn automatiske svar, slik at kunden alltid får en umiddelbar respons når han eller hun henvender seg til bedriften via Facebook. En annen nyttig funksjon er at man kan svare på kommentarer som legges under postene våre, direkte i en Messenger-melding.

Facebook har også gjort det enklere for folk å ta kontakt med oss bedrifter. En hver Facebookside har nå fått en helt egen Messenger-kode. Det skal visstnok bare være å scanne koden i Messenger-appen (litt sånn som på Snapchat), og deretter skal samtalen være i gang. Dette krever følgelig at koden ligger tilgjengelig på Facebooksiden (mange har den i profilbildet) og at brukeren har funksjonaliteten i sin Messenger. Da jeg skulle teste det lå ikke løsningen inne, selv om jeg hadde den siste versjonen av Messenger. Vi får litt følelsen av at denne her kanskje er mere tungvindt enn det den er nyttig, but time will show!

Messenger API

En litt mer spicy nyhet er Messenger API. Messenger API lar oss integrere og bygge ut funksjoner eller bots i Messenger. Et eksempel er KLM som nå gir deg boardingkortet direkte i Facebook Messenger når du bestiller flyreise. Snart trenger vi helt sikkert ikke noe annet en Facebook for å få hverdagen vår til å gå rundt...

Tekst er best?

20. mars droppet Facebook litt i det stille «20% tekst-regelen» på annonsebilder. Denne er visstnok byttet ut med en algoritme som deler annonse-bildene inn i 4 kategorier:

  • Bildetekst OK – ingen bildetekst og/eller en firmalogo e.l.
  • Bildetekst Lav – Noe bildetekst, typ ca 20%. Dette vil bremse noe ned på rekkevidden av annonsen.
  • Bildetekst Middels – Endel bildetekst, logoer. Dette vil begrense rekkevidden av annonsen endel.
  • Bildetekst Høy – Teksten dekker store deler av bildet. Om bildet får denne ratingen så vil rekkevidden være svært lav.

Algoritmene fungerer slik at Facebook alltid vil favorisere lite eller ingen tekst i annonsebildene, så tenk deg om før du smører på med tekst, logoer, tall og vannmerker. Endringen er ikke trådd i kraft hos alle helt enda, og Facebook selv har lagt ut lite info, men man regner med at endringen vil være universell om ikke så alt for lenge.