3 steg til en god annonse på Instagram

av Sandra Christine Hamborg
30 mars 2016

Vi har tidligere skrevet litt om hvilke muligheter du har når du skal annonsere på Instagram. Nå er det på tide å snakke om innhold. Her får du tre tips som kan hjelpe deg på veien med å lage en god annonse på Instagram.

1: Ha fokus på merkegjenkjenning

Den eneste måten du kan skille deg ut fra organisk innhold på er å inkludere merkeelementer i annonsebildene dine. Merkeelementer gjør det betraktelig mye enklere for kundene dine å kjenne deg igjen som avsender, i et hav av andre bilder.

Bildene over er hentet fra Instagramprofilen til Burberry. Her ser du et godt eksempel på god og gjennomført bruk av merkeelementer. De ikoniske rutene, fargene og det visuelle utrykket er elementer som kundene til Burberry kjenner godt igjen.

Under kan du se hvor viktig merkeelementer faktisk er. Klarer du å gjette hvem som er avsender av bildet under?

Mest sannsynlig ikke. Bildet over derimot, forteller en litt annen historie (forutsett at du kjenner til merket Michael Kors). Det er to viktige forskjeller mellom disse to bildene. Michael Kors er primært kjent som et veskemerke, ikke et solbrillemerke. På bildet til høyre ser vi en veske. Det er litt det samme som at blått og gult eller svenske kjøttboller gjerne får oss til å tenke på Ikea. De aller fleste har en nær kobling mellom Michael Kors og akkurat disse veskene som vi ser på bildet. Derfor må merkevaren jobbe ekstra godt med gjenkjenningseffekten i bildene sine, når de skal lage reklame for andre produkter enn vesker.

Den andre forskjellen er logoen. Som regel er bør man alltid bruke andre merkeelementer enn logo hvis man kan, fordi en stor og skrikende logo gjerne roper reklame på lang vei. Grunnen til Michael Kors har fått det til å fungere akkurat her, er fordi logoen er svært diskret og blender godt inn sammen med de andre elementene i bildet. Hvis du har litt dårlig syn sånn som meg, så vil du faktisk ikke klare å se at det står Michael Kors der engang. Men, fordi kundene vet så utrolig godt hvordan akkurat denne logoen ser ut, er det nok til at de kjenner den igjen med en gang.

2: Finn den røde tråden, spill på konsepter og vær konsistent

Mengden innhold på Instagram er enormt. Merkeassosiasjoner vil også ha en stor betydning for hvor godt du vil klare å skille deg ut (eller passe inn) i kanalen. Konsepter kan bidra til gjenkjenning som går ut over merkeelementer som logo, mønster, slogans og lignende. Prøv å tenke ut konsepter som målgruppen din vil føle at snakker til dem, og som vil være mulig for deg å gjennomføre med kvalitet.

Under ser du noen bilder fra brillemerket Warby Parker. Ved å vise frem brillene sine i litt uforventede (og kanskje noe komiske) settinger, har de klart å skape sin helt egen «greie» på Instagram. Legg også merke til fargevalg, bildestil og komposisjon. Det hele handler egentlig om å være konsistent.

3: Kvalitet, kvalitet og kvalitet

Bilder av høy kvalitet engasjerer og inspirerer generelt mer enn bilder av dårligere kvalitet. Med kvalitet mener vi ikke bare hvor god oppløsning bildet har, selv om dette også er faktorer av betydning. Like viktig er billedkomposisjon, fokus på detaljer, hvor gjennomtenkt innholdet er og hvor godt man har gjennomført ideen sin.

Her ser du et utdrag fra kontoen til @herschelsupply. Vi gir dem 10/10 på kvalitet!

Og helt til sist… Har vi som annonsører et ansvar?

Vi skal ikke si så mye om hvordan du strategisk sett bør bruke Instagram, det har vi nemlig allerede gjort i dette blogginnlegget. Vi vil likevel avslutte med noen betraktninger, som vi mener at vi alle bør tenke litt over før vi begir oss ut på den store Instagram-feeden.

Da tjenesten først ble sluppet på det norske markedet, var det ikke akkurat hurrarop og jubel fra brukerne. I artikkelen «Brukerne raser mot Instagram-reklame» skrevet av Camilla Hellum og Dag Robert Jerijevi på nettstedet Kampanje, kan du lese noen av reaksjonene som Skeidar og Jernia fikk da de var først ute med reklame på Instagram i Norge.

Uheldige kommentarer på Skeidars instagramannonse, hentet fra Kampanje.no

Selv er vi i ekstase over at tjenesten er blitt tilgjengelig i Norge, men vi kan også forstå de sterke reaksjonene. Kanalen har frem til nå vært tilnærmet styrt av brukerne alene. Instagram er en autentisk arena. Den er et fellesskap basert på å dele, inspirere og å bli inspirert. Brukerne i kanalen hadde før reklamen full kontroll på hvem og hva som dukker opp i feeden deres. Det har vært en kanal for og av brukerne. Det er nok akkurat dette som har gjort Instagram til det enorme samfunnet det er i dag.

Som du også kunne lese i artikkelen til Kampanje.com, så har brukernes hysteri allerede dabbet litt av. Det er ingen død over Instagram og brukerne ser nok at det ikke er så ille som de først hadde trodd. Men, vi må fortsatt tenke over hva vi gjør og sier i kanalen. Ønsker du å skille deg ut på Instagram, så er du nødt til å passe inn. Du må vekke en eller annen følelse og vise merkevaren din gjennom visuell storytelling. Det blir litt som å drive Content Marketing i form av bilder. Målet må være å lage innhold som ikke oppleves som reklame. Det er vårt felles ansvar som annonsører å ivareta interessene til de som holder kanalen i live, slik at de fortsatt ønsker å være der. For uten brukerne, hva er Instagram egentlig verdt å annonsere i?

« Brands must first embrace Instagram as a place to share their content in order to learn the aesthetic. Produce images that capture a lifestyle, not just a product.» - Jim Squires, Instagram’s director of marketing.

Har du spørsmål rundt annonsering på Instagram, trenger en evaluering av kontoen din eller hjelp til å få satt opp en kampanje? Ikke nøl med å ta kontakt med meg eller noen andre her på huset!